Garantier och fel

På denna sida hittar du information om:

  • Garantiperioden
  • Hur du går tillväga när du åberopar garantin
  • Kostnaderna
GarantiperiodenGaranti enligt lagen

När du handlar hos oss så har du alltid, förutsatt att produkten används på det sätt det är tillverkat för, rätt till en bra produkt. Uppfyller varan inte dina förväntningar kommer vi hantera garantin exakt enligt det lagen föreskriver. Därför ska defekten meddelas oss inom två månader efter att den upptäckts.

När du meddelat oss undersöker vi om vi enkelt kan åtgärda felet eller om varan ska bytas ut. Är detta inte möjligt i sin helhet eller inom en snar framtid så erbjuder vi dig att häva köpet. Du får då (en del av) köpesumman tillbaka.

Utökad fabriksgaranti

På vissa av våra varor ger tillverkaren en utökad garanti. Vill du veta mer om garantier och vad den utökade garantin innefattar mejlas oss då och vi återkommer till dig med information om vilka garantier en viss tillverkare erbjuder.

Denna garanti gäller alltid utöver de garantiregler vi måste följa enligt lagen. Vi ska alltid kontaktas om varan har en defekt. Det är vi som ser till att reparationen sker på ett lämpligt sätt.

Be att få ett returformulär. Det är ytterst viktigt att ett garantiärende anmäls hos oss så snart som möjligt.

Garanti och defekter, steg för steg

Vill du returnera en vara under garanti? Detta är hur du går tillväga. På detta sätt hanterar vi ditt garantiärende så smidigt möjligt.

Gå till: "Mitt Winparts"  och logga in med din e-postadress och lösenord. Här anmäler du ditt garantiärende.

Efter att vi gjort en bedömning får du en bekräftelse på e-post. Är ärendet godkänt bifogar du denna bekräftelse till returen. Returnerade varor som inte har anmälts enligt dessa steg kommer inte att hanteras av oss.

Vill du byta eller returnera en vara? Vi hänvisar då till FAQ Hur fungerar returprocessen.

Kostnaderna

Du returnerar varan under garanti till oss. Vi ersätter returfrakten enligt det vi överenskommet vid hanteringen av ditt ärende. Du ska returnera enligt det billigaste spårningsbara sättet om inte annat instruerats av vår kundtjänst. Winparts betalar även de nya fraktkostnaderna när den reparerade eller nya varan skickas till dig.

Har kunden mottagit fel vara på grund av ett fel som Winparts gjort så tar även då Winparts kostnaden på sig för returfrakten.